Стаття

Стаття 

УДК: 004.81(100)
О.І. Грінберг
м. Вінниця, Україна
ВИКОРИСТАННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ У СВІТОВІЙ ОСВІТНІЙ ПРАКТИЦІ

Постановка проблеми. На початку третього тисячоліття у світовому співтоваристві виникла об’єктивна потреба вдосконалення освітньої стратегії. Сучасний розвиток суспільства, глобальні соціальні, технологічні й інформаційні зміни вимагають нових підходів у підготовці фахівців усіх рівнів та галузей діяльності людини. І одним із важливих напрямів сучасної науки є розроблення концептуальних підходів до визначення мети і змісту штучного інтелекту. [1, с. 15]
 Проблема штучного інтелекту є зараз одним з найбільш злободенних питань. Нею займаються вчені різних спеціалізацій: кібернетики, лінгвісти, психологи, філософи, математики, інженери, тощо. Розглядаються питання: що таке інтелект взагалі і чи може бути штучний інтелект, його завдання, складність створення і побоювання. І саме зараз, поки штучний інтелект ще не створений, виникає багато запитань та проблем, чи взагалі можливе існування інтелекту поза межами людини.
Аналіз попередніх досліджень. проблему штучного інтелекту розглядають такі відомі вчені: Ілон Масак, Мак - Колок, Пітсс, Марвін Мінський, Дін Едмондс, Едуард Скороходько та інші.Питання штучного інтелекту цікавить багото вчених і сьогодні.
Мета статті. висвітлити для широкої аудиторії те розуміння штучного інтелекту, яке в нього вкладають фахівці та коротко розглянути галузі застосування.
Виклад основного матеріалу. Дослідницька діяльність учителя надає йому можливості здійснити синтез знань через експеримент і набути новий досвід. Відрефлексований досвід народжує нові знання, через корекційну діяльність педагог вибудовує стратегію свого саморозвитку, повертаючись знову до творчого пошуку, набуваючи новий рівень свого професійного самовдосконалення. [1, с. 116]
Сучасний рівень науки і техніки формує технологічне та інформаційне середовище, в якому існує людина, яка впливає на стосунки з навколишнім природним та соціальним середовищем, визначає рівень можливостей людини на конкретному етапі науково-технічного прогресу. [2, с. 1]
Інтелект (від лат. - розуміння, осягнення) у психології визначається як загальна здатність до пізнання і вирішення проблем, що впливає на успішність будь-якої діяльності і лежить в основі інших здібностей. Інтелект не зводиться до мислення, хоча саме розумові здібності складають його основу.
 Штучний інтелект на сьогоднішній день правильного визначення не існує, фахівці в цій галузі точного поняття не можуть узгодити. Штучний інтелект застосовується у багатьох сферах нашого життя. Серед найважливіших класів задач, які ставилися перед розробниками інтелектуальних систем з моменту  визначення штучного інтелекту  як наукового напряму (з середини 50-х років ХХ століття), слід виділити наступні задачі, рішення яких погано піддаються формалізації: розпізнавання зображень, машинний переклад і розуміння людської мови, ігрові програми, машинна творчість, експертні системи. Коротко розглянемо їхню сутність.
Розпізнавання зображень. Застосування штучного інтелекту для розпізнаванні образів дозволила створювати практично працюючі системи ідентифікації графічних об'єктів на основі аналогічних ознак. В якості ознак можуть розглядатися будь-які характеристики об'єктів, що підлягають розпізнаванню. Алфавіт ознак формується розробником системи. Якість розпізнавання багато в чому залежить від того, наскільки вдало сформований алфавіт ознак. Розпізнавання полягає в апріорному отриманні вектора ознак для виділеного на зображенні окремого об'єкту і, потім, у визначенні якому з еталонів алфавіту ознак цей вектор відповідає.
Машинний переклад і розуміння людської мови. Задача аналізу переклад людської мови із застосуванням словника є типовою задачею систем штучного інтелекту. Для її вирішення була створена мова-посередник, що полегшує зіставлення фраз із різних мов. Надалі ця мова-посередник перетворилася на семантичну модель представлення значень текстів, що підлягають перекладу. Еволюція семантичної моделі призвела до створення мови для внутрішнього представлення знань. У результаті, сучасні системи здійснюють аналіз текстів та фраз у чотири основні етапи: морфологічний аналіз, синтаксичний, семантичний та прагматичний аналіз.
Ігрові програми. В основу більшості ігрових програм покладені декілька базових ідей штучного інтелекту, таких як перебір варіантів і самонавчання. Одна з найбільш цікавих задач у сфері ігрових програм, що використовують методи штучного інтелекту, полягає в навчанні комп'ютера гри в шахи. Вона була започаткована ще на зорі обчислювальної техніки, у кінці 50-х років. У шахах існують певні рівні майстерності, ступені якості гри, які можуть дати чіткі критерії оцінки інтелектуального зростання системи. Тому комп'ютерними шахами активно займався вчені з усього світу, а результати їх досягнень застосовуються в інших інтелектуальних розробках, що мають реальне практичне значення.
У 1974 році вперше пройшов чемпіонат світу серед шахових програм у рамках чергового конгресу IFIP (International Federation of Information Processing) у Стокгольмі. Переможцем цього змагання стала шахова програма «Каїсса». Вона була створена в Москві, в Інституті проблем управління Академії наук СРСР.
Машинна творчість. До однієї з областей застосувань штучного інтелекту можна віднести програмні системи, здатні самостійно створювати музику, вірші,  оповідання, статті, дипломи і навіть дисертації. Сьогодні існує цілий клас музичних мов програмування (наприклад, мова C-Sound). Для різних музичних задач було створене спеціальне програмне забезпечення: системи обробки звуку, синтезу звуку, системи інтерактивної композиції, програми алгоритмічної композиції.
Експертні системи. Методи штучного інтелекту знайшли застосування у створенні автоматизованих консультуючих систем або експертних систем. Перші експертні системи були розроблені, як науково-дослідні інструментальні засоби в 1960-х роках минулого сторіччя. Вони були системами штучного інтелекту, спеціально призначеними для вирішення складних задач у вузькій предметній області, такій, наприклад, як медична діагностика захворювань. Класичною метою цього напряму від початку було створення системи штучного інтелекту загального призначення, яка була б здатна розв'язати будь-яку проблему без конкретних знань у предметній області. Зважаючи на обмеженість можливостей обчислювальних ресурсів, ця задача виявилася дуже складною для вирішення з прийнятним результатом.
Комерційне впровадження експертних систем відбулося на початку 1980-х років, і з того часу експертні системи набули значного поширення. Вони використовуються в бізнесі, науці, техніці, на виробництві, а також у багатьох інших сферах, де існує цілком визначена предметна область. Основне значення виразу «цілком визначене», полягає у тому, що експерт-людина здатна визначити етапи міркувань, за допомогою яких може бути вирішена будь-яка задача з даної предметної області. Це означає, що аналогічні дії можуть бути виконані комп'ютерною програмою.
Сьогодні, експертні системи є одним з найуспішніших застосувань технології штучного інтелекту. Тому подальше вивчення штучного інтелекту буде здійснюватись у рамках методів, які використовуються в технології створення експертних систем.ания экспертных систем.
Висновоки. Розвиток інформаційної техніки дозволило компенсувати людині психофізіологічну обмеженість свого організму в ряді напрямків. "Зовнішня нервова система", створювана і розширювана людиною, вже дала йому можливість виробляти теорії, відкривати кількісні закономірності, розсовувати межі пізнання складних систем. Штучний інтелект та його вдосконалення перетворюють кордону складності, доступні людині, в систематично розсуваються. Це особливо важливо в сучасну епоху, коли суспільство не може успішно розвиватися без раціонального управління складними і надскладними системами. Розробка проблем штучного інтелекту є істотним внеском в усвідомлення людиною закономірностей зовнішнього і внутрішнього світу, у їхнє використання в інтересах суспільства і тим самим у розвиток свободи людини. [4, с. 116]

Література
2.   Биков В.Ю. Теоретико-методологічні засади створення і розвитку сучасних засобів та е-технологій навчання // Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні 1992 – 2002. Збірник наукових праць до 10 – річчя АПН України / Академія педагогічних наук України. – Частина – 2. – Харків: “ОВС”, 2002. – С. 182-199.
3.    Використання інтернет ресурса: https://sites.google.com/site/eksperntisistemi/zastosuvanna-sistem-stucnogo-intelektu.
4.    С. М. Шалютін "Штучний інтелект", М.: Думка, 1985.-124 с.
У статті розглянуто тему про штучний інтелект, про його можливі значення а також проблематика штучного інтелекту. Багато вчених із різних галузь розглядують тему штучний інтелект, наприклад у математики застосовують штучний інтелект для обчислювання складних алгоритмів, музиканти використовують штучний інтелект для створення музики, тощо. Штучний інтелект використовується, але поняття правильного затвердити не можуть.
Ключові слова. інтелект, штучний інтелект, наука, використання, науковці, експертні системи.
The article deals with the topic of artificial intelligence, its possible values 
and the problems of artificial intelligence. Many scientists from different 
branches consider the topic of artificial intelligence, for example, in 
mathematics artificial intelligence is used to calculate complex algorithms,
 musicians use artificial intelligence to create music, and so on. Artificial 
intelligence is used, but the notion of right cant be validated.
Key words. brain, aftificial intelligence,  science, using, scholars, expert systems.
В статье рассмотрена тема об искусственном интеллекте, о его возможные значения а также проблематика искусственного интеллекта. Многие ученые из разных отрасль рассматривают тему искусственный интеллект, например в математике применяют искусственный интеллект для вычисления сложных алгоритмов, музыканты используют искусственный интеллект для создания музыки, и тому подобное. Искусственный интеллект используется, но понятие правильного утвердить не могут.

Ключевые слова. интелект, искусственный интелект, наука, использования, ученые, экспертные системы.
Силка на завантаження: Стаття

Немає коментарів:

Дописати коментар